Najpierw
może krótkie wyjaśnienie w jaki sposób przyznawane są punkty poszczególnym
zawodnikom w moich statystykach. Ułatwi Nam to analizę gry dziewczyn oraz pozwoli na trafniejszą
oceną Ich występów.
Punkty
(-) zaliczane są gdy:
· popełniony jest błąd
zagrywki
· przy odbiorze zagrywki
przeciwnika odbita piłka uniemożliwia dalszą grę swojej drużyny
· błąd wystawienia
sprowadzający się do tego, że atakujący nie ma możliwości choćby przebicia
piłki na drugą stronę. Oczywiście po wcześniejszym w miarę dobrym przyjęciu
zagrywki
punkty
(+) zaliczane są gdy:
- jest skuteczny atak, czyli po przebiciu piłki na drugą stronę, drużyna przeciwna nie jest wstanie skutecznie obronić tego ataku
- as serwisowy, czyli piłka bezpośrednio uderza w parkiet przeciwnej drużyny
- blok, tu podobna sytuacja jak z atakiem
Oczywiście
każda interpretacja nie do końca jednoznacznych akcji jest w kierunku przyznawania punktu (+), a nie
wyszukiwania błędów zawodników.
Wróćmy
do analizy statystycznej gry dziewczyn. Od razu widać, że zdobywanie (+) jest o
wiele dla nich trudniejsze niż (-). W zdecydowanej większości grają jako rozgrywające (
dodatkowo zajmują się asekuracją). Są też bardzo często też ustawiane na odbiorze
zagrywki. Czyli w sumie tzw. "czarna robota" w miejscach gdzie można znaleźć (-),
a (+) nie są nawet widoczne w oddali.
Czyli z jednej strony są najważniejszą częścią drużyny, jego mózgiem, a z drugiej strony nie ma z tego żadnego dodatniego efektu w Ich statystyce.
Czyli z jednej strony są najważniejszą częścią drużyny, jego mózgiem, a z drugiej strony nie ma z tego żadnego dodatniego efektu w Ich statystyce.
Musze dodać jedną podstawową rzecz: To, że
umieszczam wyniki dziewczyn, to tak naprawdę po to, aby zgadzał się cały bilans
punktowy drużyn. Nic jednak w Ich przypadku te suche cyferki nie znaczą. Nie da
się nawet porównywać zawodniczek po obydwu stronach siatki w danym meczu. Role
mogą mieć zupełnie inne i dane statystyczne w żaden sposób nie oddadzą Ich roli
na parkiecie.
Oczywiście,
dla tych co oglądali mecz, takie dane
ułatwiają ocenę danej zawodniczki. Wiedzą bowiem jakie błędy były
popełniane i z czego to wynikało. W końcu nawet zepsuta zagrywka może być konsekwencją podjętego ryzyka.
No
właśnie, jak więc ocenić zawodniczki z Ich postawy na boisku ? Jak uchwycić i
docenić Ich zaangażowanie ? Przecież czasem ryzyko, które podejmują na
rozegraniu, wynika z przebiegu gry, bez którego drużyna z góry skazana byłby na
porażką. To, że niesie to za sobą większą ilość błędów rozgrywającej i tak ostatecznie jest opłacalne dla drużyny.
Ja na tą chwile nie mam na to odpowiedzi jak zobrazować świetną grę dziewczyn i ciągle szukam odpowiedniego rozwiązania. Może ktoś ma na to pomysł ?
Ja na tą chwile nie mam na to odpowiedzi jak zobrazować świetną grę dziewczyn i ciągle szukam odpowiedniego rozwiązania. Może ktoś ma na to pomysł ?
Temat sam w sobie trudny. Faktycznie, jak pisałem już kiedyś, w statystykach dziwnie wyglądają dziewczyny (rozgrywające) i Libero, bo wygląda to tak jakby tylko psuły to co zespół wypracuje, a przecież tak nie jest. Wykonują nasze Panie kawał dobrej roboty i patrząc choćby prze pryzmat mojej drużyny to Ulunie np. w meczu z Jakąkolwiek były u nas najlepsze na boisku, a przecież nie punktowały.
OdpowiedzUsuńInną rzeczą jest też to, że większość drużyn gra na dwóch rozgrywających i niemożna tych rozgrywających rozliczać tylko z rozegrania, bo to wykonuje ten który jest w pierwszej linii, a ten w drugiej gra de facto na przyjęciu i obronie i sporadycznie w ataku. W drużynach z jednym rozgrywającym jest znowu inaczej. Uff. Ciężki temat.
Może redagując statystyki z meczy opisać tylko w zestawieniu dokładnie tych zawodników, którzy mogą zdobywać punkty atakując, a błędy rozgrywających i Libero wpisać jako pozostałe błędy drużyny (ale przy zdobyczach punktowych Libero i rozgrywających wpisywać liczbę punktów, które udało się im zrobić, bo to jest sztuka faktycznie punktować, gdy się nie jest do tego z racji sprawowanej funkcji oddelegowanym).
Co do rozgrywających, gdyby faktycznie chciało się je ubrać w ramy punktacji to może punktować tak:
- rozegranie piłki z której można zaatakować na pustą siatkę 3pkt.
- rozegranie piłki z której można zaatakować na pojedynczy blok 2pkt.
- rozegranie akcji z której można zaatakować na podwójny blok 1pkt.
- rozegranie akcji z której można zaatakować na potrójny blok, lub tak że tylko można piłkę przebić 0pkt.
- obrona lub przyjęcie z nienagannym dograniem do mogącego rozegrać piłkę 2pkt.
- obrona lub przyjęcie tak, że można akcję kontynuować 1pkt.
- zdobyty punkt z zagrywki lub ataku 3pkt.
Punkty ujemne (-1pkt.) za błędy w rozegraniu, w obronie i na przyjęciu oraz ewentualne nieudane ataki (w siatkę lub w aut).
Lub tez wymyśleć inną punktacje na tą modłę, ale taka z której można rozliczać rozgrywającego grającego w I i II linii. A na końcu można podzielić te punkty przez ilość akcji i mamy średnią, tzw. współczynnik zawodników nieatakujących. Z tych średnich tworzy nam się ranking.
Co do Libero to też coś takiego wymyślić.
- odebranie zagrywki lub obrona w punkt 2pkt.
- obrona lub przyjęcie tak, że można akcję kontynuować w jakiś tam sposób 1pkt.
- zdobyty punkt 3pkt.
- błędy -1pkt.
Wyliczamy współczynnik i tworzy nam się więc ranking Libero.
Tylko ile z tym roboty....
Dokładnie ile z tym roboty. To jest nie do przerobienia, plus to, że w wielu przypadkach trzeba interpretować zagranie: dobre, czy złe ? Tak więc poszukiwania nadal trwają.
OdpowiedzUsuń